رفتار بازدید کنندگان سایت - رسام وب
عکاسی صنعتی
عکاس صنعتی در تبریز
نوامبر 7, 2016
طراحی سایت ساختمان
طراحی سایت ساختمانی درتبریز
نوامبر 24, 2016

چرا رفتار بازدیدکنندگان سایت مهم است ؟

شما همین الان که این مطلب را می خوانید یک کاربر اینترنتی و در واقع بازدید کننده این سایت هستید. پس گمان نمیکنم نیاز باشد این متن را با این سوال که یک کاربر اینترنتی چه کار می کند آغاز کنم! یک کاربر دقیقا همان کاری را می کند که شما تا لحظاتی پیش انجام داده اید. مرورگر را باز کرده اید، عبارت مورد علاقه خود را جستجو و یکی از چند لینک نخست نتایج جستجو را انتخاب کرده اید(برای مطالعه رفتار در موتور های جستجو به اینجا مراجعه کنید). بله، این رفتاریست که در هر ثانیه میلیون ها بار در جهان به طور مشابه انجام می شود. اما آیا از دید مدیران یک سایت هم رفتار بازدیدکننده به همین سادگیست؟ رفتار یک کاربر چقدر اهمیت دارد؟ در واقع این که ما هم اکنون این مطلب را می خوانیم یا نمی خوانیم چقدر مهم است؟ اینکه چند ثانیه در این وب سایت جستجو کنیم و به گوشه و کنار آن سرک بکشیم و یا چند دقیقه از چه میزان اهمیتی بر خوردار است؟ در یک فروشگاه آنلاین محتوا و نحوه طراحی وب سایت تاثیر مستقیم در تبدیل بازدیدکنندگان به اعضا و اعضا به خریداران و خریداران به خریدارانِ وفادار دارد(می توانید به صفحه نرخ تبدیل بازدید کننده مراجعه کنید). واقعیت این است که کیفیت محتوای یک وب سایت با رفتار بازدیدکنندگان آن یه ارتباط دو سویه دارد. به بیان ساده معمولا سایت های پر محتوا و با طراحی مناسب بازدیدکننده های پر و پا قرص و البته زیادی دارد و در آن سوی ماجرا نیز کاربران توسط موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو به سایت هایی با تعداد مخاطبان بیشتر و محتوای با کیفیت تر هدایت می شوند.

اهمیت بررسی رفتار بازدیدکنندگان

بیایید در ابتدا نگاهی به رفتار بازدیدکننده ها و تاثیر آنها بر نتایج موتورهای جستجو بیاندازیم. در حقیقت وب سایت ها برای جذب مخاطبان بیشتر ناچارند مطالب جذاب، متنوع و البته غیر تکراری را در صفحات خود قرار دهند، زیرا الگوریتم های به کار رفته در جستجوگرها طوری طراحی شده اند که با در نظر گرفتن تاریخ مطالب، وب سایت های کپی کار را در لینک های اول جستجو قرار نمی دهند(روشهای حفظ رتبه سئو در این قسمت توضیح داده شده است). در مقابل کاربران با ورود به این وب سایت های پرمحتوا عملا به بالا رفتن رتبه آنها در موتورهای جستجوی کمک می کنند. در این رابطه سرویس های مختلفی تحت عنوان بهینه سازی و افزایش رتبه سایت یا SEO (توضیح کامل سئو در این صفحه  قرار دارد)شکل گرفته اند. به عنوان مثال الکسا (Alexa ) سرویسی وابسته به شرکت بزرگ آمازون که از سال 2009 به طور متمرکز به رتبه بندی سایت ها می پردازد و با در نظر گرفتن معیارهای مختلف آماری و محاسباتی سایت ها را براساس میزان دیده شدن رتبه بندی می کند. رتبه الکسا عددی است که به شما نشان می‌دهد نمایش سایت شما در نتایج جستجو و میزان محبوبیت آن به چه میزان است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن و مقبول تر بودن سایت شما در نزد بینندگان است(عوامل تاثیر گذار در ترافیک سایت در این قسمت قرار دارد). البته در چند سال گذشته راه هایی برای افزایش غیرواقعی رتبه الکسا مانند استفاده از روش پاپ-آپ به وجود آمده است. اما با توجه به زمان بر بودن افزایش رتبه در سایت الکسا ( برای یک سایت تازه راه اندازی شده با فعالیت مستمر و محتوای با کیفیت مدت زمانی بین 1 تا 3 ماه) این روش چندان موفیقت آمیز نیست. با وجود تمام ایراداتی که به این نوع رتبه بندی وارد است امروزه رتبه الکسا اهمیت فراوانی هم میان کاربران حرفه ای و هم در کسب و کار اینترنتی و فروشگاه های آنلاین پیدا کرده است.
علاوه بر این در بازاریابی اینترنتی رفتار یک کاربر در هنگام بازدید از سایت بسیار اهمیت دارد و امروزه متخصصان با استفاده از علوم و فناوری های مختلف مانند علوم اعصاب، فناوری‌ ردگیری چشم بیننده و تصویربرداری از فعالیت‌های مغز او، به آمارهای پیشرفته ای از رفتار بازدیدکنندگان دست پیدا کرده اند. شرکت های بزرگی مانند آمازون و یا فیسبوک دقیقا از همین روش برای بهبود و توسعه وب سایت های خود استفاده می کنند و بر اساس سوابق بازدید، جستجوها و موارد مورد علاقه، برای هر کاربر خود صفحات را شخصی سازی می کنند. به گونه ای که نوع و چینش مطالب در این وب سایت ها برای کاربران مختلف متفاوت است. پس وب سایت ها به منظور افزایش آمار بازدیدکنندگان باید مطابق با رفتار بازدید کننده طراحی شده باشد. یکی از مشکلات کسب و کار اینترنتی در ایران نسبت قابل توجه بازدیدکنندگان اینترنتی در مقابل خریداران آنلاین است. امروزه بخش قابل توجهی از کاربران آنلاین هنوز به شیوه سنتی و در فروشگاه های آفلاین به خرید می پردازند و تنها برای کسب اطلاع و در بهترین حالت برای آگاهی از قیمت کالاها از وب سایت های تجاری استفاده می کنند. شاید تصور کنید اگر وب سایت شما تنها ارائه دهنده قیمت محصولات باشد این موضوع چندان اهمیتی نداشته باشد زیرا با بازدید بیشتر کاربران از سایت شما، درآمد بیشتری حاصل از تبلیغات نصیبتان می شود اما با کاهش درآمد فروشگاه ها آنلاین این موضوع برای شما نیز مهم می شود. زیرا بیشتر تبلیغ دهنده های اینترنتی فروشگاه های آنلاین هستند. در واقع شما نمی توانید بدون در نظر گرفتن رفتار بازدیدکننده یک فروشگاه آنلاین، میزان فروش آن را افزایش دهید. اگر بدانیم که بازدیدکننده در یک وب سایت چکار می کند، کجاها را کلیک می کند، روی چه قسمت هایی توقف بیشتری دارد، چه صفحاتی را دنبال می کند و کجا و به چه دلیل از وب سایت خارج می شود می توانیم مشکلات آن سایت را پیدا و نقاط کور آن را شناسایی کنیم و میزان فروش آن را افزایش دهیم.

تحلیل رفتار بازدیدکنندگان

اگر از وب سایت خود برای کسب درآمد استفاده می کنیم به منظور تحلیل رفتار بازدیدکنندگان وب سایت باید بدانیم که آنها به کدام قسمت از یک صفحه توجه بیشتری دارند، کدام قسمت های برای آنها جذاب تر است، در کجاها کلیک می کنند و موس خود را چگونه حرکت می دهند. نحوه حرکت آنها میان صفحات چگونه است. جدای از این مقوله باید بدانیم چند درصد از بازدیدکنندگان به روی بنرهای تبلیغاتی کلیک می کنند و چند درصد از این کلیک ها منجر به خرید محصول می شود و کدام قسمت های صفحه مورد توجه کمتری قرار می گیرد. اگر از این موارد آگاهی داشته باشیم می توانیم بازاریابی و کسب و کار خود را بهبود ببخشیم.
در این رابطه سرویس های مختلفی وجود دارد که با آنها می توانیم تحلیل دقیقی از رفتار بازدیدکنندگاه یک سایت داشته باشیم. برای مثال وب سایت Hotjar.com یک سرویس با قابلیت های فراوان است که به مدیران وب سایت کمک می کند رفتار بازدیدکنندگان را تحت نظر داشته باشند. البته برای استفاده از این سرویس باید هزینه پرداخت کنید اما می توانید از نسخه رایگان با قابلیت های کمتر نیز استفاده کنید. این سرویس می تواند از رفتار هر کاربر برای شما یک فیلم تهیه کند و کلیک ها، نقاط مورد علاقه، صفحات مرور شده و نقطه خروج کاربر را نشان دهد. همچنین به شما یک heatmap یا نقشه گرمایی از صفحات وب سایت را ارائه می کند و نشان می دهد در کدام قسمت های یک صفحه موس بیشتر کلیک شده و حرکت بیشتری داشته و به کدام قسمت های توجه کمتری شده. از این نقشه نیز می توانید برای مکان یابی بنرهای تبلیغاتی خود استفاده کنید.

شبکه های اجتماعی، این غول های دنیای مجازی با میلیون ها طرفدار خود بلای جان وب گردی در دنیای اینترنت شده اند. با ورود شبکه هایی مانند فیسبوک، توئیتر، تلگرام و اینستاگرام و گسترش تلفن های همراه هوشمند، کاربران عملا بخش زیادی از زمان خود را به جستجو، مشاهده عکس و فیلم، خواندن و نوشتن در این شبکه ها می گذراند. شبکه هایی که برخلاف وب سایت ها از گرافیک و زیبایی چندانی بهره نبرده اند و ظاهری نسبتا ساده دارند اما بسیار کاربرپسند و مطابق رفتار او طراحی شده اند. آنقدر جذاب هستند که عملا تبدیل یک سرگرمی بزرگ و مشترک برای آدم های غیر همزبان این کره سبز و آبی شده اند و به قدری کاربران را مشغول خود می کنند که تقریبا وقت چندانی برای گردش در سایر وب سایت ها باقی نمی گذارند. حتی جایگزین مطالعه شده اند و کاربر را به خواندن مطالب کوتاه و مختصر عادت داده اند. نحوه چینش مطالب به گونه ای ایست که کاربر نیاز چندانی به جستجو ندارد و مطالبی هماهنگ با سلیقه شخصی کاربر به صورت آماده تنها با بالا و پایین کردن صفحه پیش روی او قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که گاهی پر رونق ترین وب سایت ها با تمام هزینه ها و مشکلات خود ممکن است به اندازه یه کانال تلگرام بازدید کننده نداشته باشند. در واقع آنچه گفته شد نیز بخشی از رفتار کاربران دنیای اینترنت است. با این توصیف وب مسترها باید از همین مدت زمان اندک که کاربران به جستجو و گردش در صفحات وب سایت ها اختصاص می دهند نهایت استفاده را بکنند. تجربه نشان داده کاربران را نمی توان تغییر داد، سلیقه شان را نمی توان عوض کرد پس باید محتوای سایت ها مطابق با رفتار یک کاربر با صبر و حوصله نه چندان زیاد طراحی شوند. باید به هر شکل ممکن در مدت زمانی کمتر از چند ده ثانیه بازدیدکننده را جذب کرد و این هنر بازاریابی و مدیریت دنیای مجازیست

1 دیدگاه

  1. alibalavipour گفت:

    با تشکر مطلب بسیار مفیدی در مورد رفتار بازدید کنندگان سایت
    و نحوه افزایش بازدید سایت بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *